خلاصه کتاب باشگاه پنج صبحی ها یا The 5 AM Club

خلاصه کتاب باشگاه پنج صبحی ها

سلام دوستان، کتاب باشگاه پنج صبحی ها یا همون The 5 AM Club رو چند وقت پیش یکی از دوستان سحر خیزم بهم معرفی کرد.

اگه پست قبلی رو در مورد کتاب Unfu*k yourself دیده باشید، شروع کردم تو این دوران قرنطینه یه سری خلاصه کتاب رو ترجمه می‌کنم.

تو این کتاب نویسنده روش‌های کاربردی رو ارائه داده که با اجرای اون میتونید تو هر زمینه‌ای بهترین باشید.

توی متن نکاتی رو که خودم احساس کردم بیانش مهم هست رو توی پرانتز براتون آوردم.

چرا خلاصه کتاب باشگاه ۵ صبحی‌ها؟

از یه طرف به صبح زود بیدار شدن و برنامه ریزی برای اول صبح علاقه دارم هرچند همیشه موفق نبودم در این رابطه.

از طرفی هم کسی که معرفی کرده بود با تعریفش بهم انگیزه داد برای خوندن این کتاب.

از یه طرف دیگرتری هم تو بازخورد‌هایی که در این مورد دیده بودم از تکنیک‌های کتاب خوشم اومد.

بریم سراغ کتاب:

کلوپ یا باشگاه پنج صبحی ها – The 5 AM Club

صبحتان را در اختیار بگیرید و زندگیتان را ارتقا دهید.

باشگاه ۵ صبح در مورد تکنیک‌های رسیدن به موفقیت عظیم صحبت می‌کند. نه صرفا موفقیت مالی یا حرفه‌ای.

بلکه ایجاد موقعیت‌هایی که باعث شوند به یک قهرمان تبدیل شوید.

قهرمان بودن شاید کمی داستانی و اغراق‌آمیز باشد اما همه می‌توانند با تحمل کمی سختی و تمرکز بر روی عادات روزانه آن را کسب کنند.

عاداتی که در ادامه به آن می‌پردازیم:

فلسفه و ذهنیت مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک قهرمان

رابین شارما، نویسنده کتاب آنرا با یک داستان از چند شخصیت خیالی آغاز می‌کند و در خلال آن نکات را بیان می‌کند.

داستان از اینجا شروع می‌شود که:

یک کارآفرین و یک هنرمند در همایشی در مورد اهمیت داشتن ذهنیت مثبت شرکت کرده بودند. در این مورد که فارغ از اتفاقات قبلی زندگیتان مهم است به ذهنیتی بدون ترس برسید.

در این مورد که ترس، موفقیت شما را با فلج کردنتان برای اقدام نکردن محدود می‌کند.

بعد از همایش هنرمند و کارآفرین که تا آن زمان یکدیگر را نمی‌شناختند بصورت اتفاقی با هم در مورد همایش هم صحبت شدند.

آنجا بود که با یک بیخانمان عجیب روبرو شدند، بنظر می‌رسید هر آنچه در همایش باید گفته میشد را می‌دانست.

او در مورد الزام داشتن یک زندگی قهرمانانه برایشان صحبت کرد.

گفت که زمانتان را با کسانی بگذرانید که شما را می‌فهمند و کارهایی کنید که شما را سرشار از لذت می‌کنند.

او از کارن مثال زد که با وجود علاقه زیاد به پرستار شدن، بخاطر دوستان اطرافش، تمایل به درس را از دست داده بود.

بتدریج تصمیم گرفت که پارتی‌ها و بعضی دوستان را کنار بگذارد و در یک دوره پرستاری شرکت کند.

قطعا شروع هر تغییر سختی‌هایی در بر دارد، مثل از دست دادن دوست‌ها و لذت‌های قدیمی.

ولی افزایش کارایی و پیدا کردن دوستان جدیدی که در مدرسه بودند باعث ارتقا زندگیش شد.

مرد بیخانمان در انتهای صحبت‌هایش آن دو را به منزلش دعوت کرد تا بیشتر در مورد ارتقا زندگی صحبت کنند.

صبح روز بعد یک لیموزین هنرمند و کارآفرین را سوار کرد و با یک جت شخصی به سمت موریس رفتند.

در طول مسیر 5 قانون به آن‌ها داده شد که به خاطر بسپارند:

  1. عدم تمرکز، خلاقیت را از بین میبرد.
  2. بهانه‌ها هیچوقت نبوغ را به وجود نمی‌آورند.
  3. تغییر در شروع سخت است، در میانه بهم ریخته و شلوغ و در انتها زیبا.
  4. اگر می‌خواهید جلوتر از دیگران قدم بردارید باید خودتان را به چالش‌های بیشتری دعوت کنید.
  5. نقطه‌ای که حس می‌کنید باید پا پس بکشید، دقیقا نقطه‌ای است که باید به سمت اهدافتان حرکت کنید.

روش 5 صبح: برنامه روزانه دنیا سازان

کاشف به عمل آمد که مرد بیخانمان، استون رایلی، یکی از ثروتمندترین افراد سراسر دنیاست.

اولین درس او اینطور شروع شد: هر روز پنج صبح بیدار شوید.

اولین ساعات روز زمانی است که شما یک مزیت رقابتی نسبت به بقیه افراد پیدا می‌کنید.

وقتی باقی رقبایتان خوابند، شما می‌توانید عادات بهتری بسازید، استراتژی‌هایتان را آماده کنید و برای یک روز پربار آماده شوید.

ضمن اینکه کمترین میزان حواس‌پرتی به خاطر عوامل مختلف محیطی را دارید.

بیدار شدن صبح زود میزان پرورش عادات خوب را افزایش می‌دهد.

روز بعد، رایلی در مورد اهمیت توجه فراوان به جزئیات تمامی کارهایی که انجام می‌دهند صحبت کرد.

با افزایش توجه نسبت به جزئیات، اطلاعات بیشتری در مورد کارتان خواهید گرفت.

با آن اطلاعات، می‌توانید انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

و انتخاب‌های بهتر، نتایج بهتری را بوجود می‌آورد.

او از مانیک مثال زدکسی که مدیر شیفت‌های یک شیرینی‌پزی بود.

مانیک با مشتریانش آشنا بود و فکر میکرد می‌داند که آن‌ها می‌خواهند چه چیزی در مغازه وجود داشته باشد.

اما مشابه خیلی از دیگر کارمندان، خرید مشتریان را دنبال نمی‌کرد.

یک روز تصمیم ‌می‌گیرد که از وقت آزادش استفاده کرده و پشت صندوق فروشگاه بنشیند.

متوجه شد آخر هفته‌ها کیک‌های کرمی فروش بیشتری دارند، کیک مرمری برای سفارشات خاص و کیک وانیل و شکلات هم زمانی که روی آن نقش گل باشد افزایش فروش دارد.

با توجه ویژه به جزئیات، قادر شد که برنامه‌ریزی تولید راه بیاندازد و حدود ۲۰ درصد افزایش فروش ایجاد کرد.

4 تمرکز اصلی تاریخ سازان

سپس رایلی ۴ اصلی که تاریخ سازان روی آن تمرکز داشتند را به آن‌ها معرفی کرد:

۱. سرمایه‌گذاری روی خود: یعنی رشد استعدادهای ذاتی.

شما هم در بعضی زمینه‌ها توانمندی خدادادی دارید، اما صرفا متکی بودن به آن کار افراد معمولی است.

بهبود دادن آن استعداد ذاتی چیزیست که افراد فوق‌العاده را از بقیه جدا می‌کند.

این کار نیازمند تلاش زیاد و نظم و ثبات در کارها می‌باشد.

۲. رهایی از حواس‌پرتی‌ها:

حواس‌پرتی در واقع یک اعتیاد است و مهلک و خطرناک برای خلاقیت.

کلید غلبه بر آن این است که زندگی را بشدت ساده کنید.

طوری که فقط آیتم‌هایی در آن وجود داشته باشد که برای شما اهمیت دارد.

۳. تمرین حرفه‌ای شدن در کارهای شخصی:

هر روز، مشخصا هر اول صبح باید مهارت‌هایتان را تمرین کنید و ذهن و بدنتان را آماده پیروزی‌هایی کنید که می‌خواهید در طول روز بدست آورید.

(شخصا پیشنهاد میکنم برای این تمرین 6 phases meditation رو چک کنید.)

۴. پشت هم‌چیدن روزها (day stacking): موفقیت هر روز، باید پس از موفقیت روز قبل ساخته شود.

نکته اساسی این است که بصورت روزانه بهبودهایی را در کار روز قبل ایجاد کنید.

پروتکل ساخت عادت

رایلی کارآفرین و هنرمند را برای دیدن تاج محل به آگرا برد.

به آن‌ها گفت که شما عادت‌ها را بواسطه ثبات و نیروی اراده و انگیزه می‌سازید.

اگر در شروع اراده کافی را ندارید مشکلی نیست.

هر چه بیشتر یک کار را تمرین کنید در این کار قوی‌تر می‌شوید، دقیقا مشابه یک ماهیچه.

(در این مورد سعی میکنم بزودی مستند خدا در نورون‌هاست رو تو همین شکلی بذارم)

تاج محل یک مثال خوب در زمینه نیروی اراده است:

۲۰ سال طول کشید تا شاه جهان کامل شده این بنا را ببیند.

ولی او تمام این مدت را تحمل کرد تنها به این دلیل که می‌خواست به جهانیان نشان دهد که چقدر عاشق همسر مرحومش بود.

ساخت عادت ۴ مرحله دارد: اول باید به دنبال نشانه‌ای برای یادآوری انجام آن عادت باشید.

دوم آن کاری را که می‌خواهید تبدیل به عادت شود را بلافاصله بعد از نشانه انجام دهید.

سوم برای این تمرین به خود یک جایزه بدهید.

چهارم این پروسه را تکرار کنید.

جذابیت این روش عادت‌سازی این است که می‌توانید از هر عادت ساخته شده به عنوان نشانه‌ای برای عادت بعدی استفاده کنید.

مثلا بعد از شستن صورت در اول صبح ورزش کنید، وقتی ورزش تبدیل به عادت شد، از آن بعنوان نشانه عادت بعد استفاده کنید.

(برای مطالعه دقیقتر در این زمینه کتاب معروف عادت‌های اتمی رو پیشنهاد میدم که پر از تمرین هست)

قانون 20/20/20

رایلی سپس آن‌ها را به رم برد، جایی که یک زمانی عاشق همسر مرحومش شده بود.

آنجا به آن‌ها در رابطه با قانون 20/20/20 گفت، قانونی که توضیح میداد یک ساعت اول صبح را به چه چیزی اختصاص دهیم.

اولین کاری که بلافاصله بعد از بیدار شدن باید انجام دهید 20 دقیقه ورزش شدید است.

ورزش، دوپامین مغز را افزایش می‌دهد و شما را برای یک حال خوب، یک ذهنیت مثبت و یک روز پربار آماده می‌کند.

همچنین سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.

20 دقیقه دوم باید به تفکر کردن پرداخته شود.

نوشتن یکی از بهترین راهکارها برای بیرون ریختن افکار است. به این دلیل که به شما اجازه می‌دهد در مورد افکار و احساساتتان به شفافیت لازم برسید.

و قبل از اینکه با چالش های روزانه روبرو شوید آمادگی مقابله با آن را داشته باشید.

(پیشنهاد میکنم اگه در مورد این سبک نوشتن قصد دارید بیشتر تحقیق کنید مقاله The life changing habit of Journaling رو بخونید)

(شخصا کاری که ترجیح میدم قبل از نوشتن انجام بدم همون مدیتیشنی که بالا معرفی کردم هست)

آخرین 20 دقیقه را باید به رشد اختصاص دهید:

بهترین زمان برای مطالعه، گوش دادن به پادکست یا کار بر روی یک دوره آنلاین.

اینجا یکی از زمانی‌هایی است که شما بر روی خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید.

آموزش‌هایی در باب نابغه‌ای برای تمام عمر

قصه اینگونه ادامه پیدا می‌کند که در سائوپائولو هنرمند و کارآفرین با هم ازدواج کردند.

آن‌ها دیگر 5 صبح بیدار می‌شوند، عادت‌های روزانه ثبت می‌کنند و پربارترین روزهای زندگی را می‌گذرانند.

اینجا بود که رایلی 4 تکنیک نابغه بودن برای تمام عمر را یاد داد:

۱. قانون 90/90/1:

برنامه ریزی کنید که ۹۰ دقیقه اول هر روز کاری را بمدت ۹۰ روز به تمرین آن تک مهارت مهم بپردازید.

۲. متد 60/10:

کسانی که در حرفه شغلی خود بی‌نظیر هستند بخوبی می‌دانند که نمی‌توان بک روز کامل روی یک موضوع تمرکز داشت.

و به جای آن باید در دوره‌های منظم کار و استراحت کنند.

بعد از 90 دقیقه اول 60 دقیقه با تمرکز بالا روی کارتان زمان بگذارید (بدون وجود عوامل حواس‌پرتی مثل موبایل، صحبت با همکاران و …)

بعد از آن ده دقیقه استراحت کنید و این چرخه را تا به انتها ادامه دهید.

۳. دانشگاه ترافیک:

اکثر افراد مسیرهای رفت و آمدشان به اتلاف وقت گذرانده می‌شود.

و صرفا احساس خستگی یا بی‌حوصلگی می‌کنند. افراد برتر دنیا دقیقا از این زمان استفاده می‌کنند تا چیزی یاد بگیرند:

کتاب‌های صوتی، سلسله دروس یا پادکست‌های آموزشی چند نمونه از بهترین‌ کارها برای رشد شما در این ساعات است.

۴. سیستم طراحی هفتگی

کارهایی را که برنامه‌ریزی می‌کنید که اجرا کنید، دقیقا همانهایی است که انجام می‌دهید.

30 دقیقه از هر جمعه را به این اختصاص دهید که برنامه هفتگیتان را تنظیم کنید، حتما اولویت‌دهی کارها را هم انجام دهید.

(پیشنهاد می‌کنم برای اولویت‌دهی بهینه در مورد Eisenhower matrix مطالعه کنید)

یادتان باشد در برنامه‌ریزی‌ها حتما زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید.

در نهایت رایلی زوج جوان را به آفریقای جنوبی برد که به آن‌ها چرخه دوقلوی کارایی را آموزش دهد:

چرخه برتری شدید و چرخه سوختگیری عمیق.

او گفت کلید اصلی رهبری عالی این است که بتوانید بصورت طولانی مدت ثبات داشته باشید.

اگر زود هنگام دست از تلاش بردارید، آن تاثیری که باید روی جهان اطرافتان را نخواهید داشت.

در نظر داشته باشید که ماهیچه‌ها در زمان تمرین نیست که رشد می‌کنند بلکه در زمان استراحت است که ورزیده می‌شوند.

مشابه آن انرژی و اراده شما هم زمانی که استراحت درست و کافی داشته باشید رشد می‌کند.

حداقل دو روز در هفته باید به استراحت تعمدی و بدون وجود عوامل حواس‌پرتی و استرس‌زا مثل موبایل اختصاص پیدا کند.

انتهای هر فصل را هم می‌توان به استراحت‌های طولانی‌تر اختصاص داد.

بعد از این دوره‌های استراحت شما تازه‌تر و با انرژی بیشتر به انجام کارهایتان می‌رسید.

و در زمان کار هم با تمرکز کامل و بدون اتلاف انرژی و بهانه برای استراحت باید صرفا به انجام متمرکز کار بپردازید.

این دو دوره در واقع دوره (HEC (High Excellence Cycle و (DRP (Deep Refueling Cycle است.

که در HEC شما با قوای تمام کار می‌کنید و در DRP با تمام وجود استراحت و سرگرمی.

حرف آخر

من یک نگاهی به اصل کتاب انداختم و دیدم انگار یه سری نکات دیگه هم گفته شده و به تفصیل در مورد هر بخش توضیح داده شده.

پیشنهاد می‌کنم اگه خوشتون اومد کتاب کامل رو بررسی کنید.

دوستان خوبم، اگه دوست دارید این خلاصه کتاب‌ها ادامه پیدا کنه ممنون میشم هم این مطلب رو با دوستاتون به اشتراک بزارید و هم نظراتتون رو پایین این پست بنویسید.

ضمن اینکه میتونید توی لینکدین یا اینستاگرام با من ارتباط داشته باشید.

موارد مشابه

18 دیدگاه

  1. خیلی عالی بود، نکته برداری کردم، البته چند جا مشکل تایپی بود که باعث حواس پرتی میشد
    زمان خوندن داشتم به اون نقطه‌ و زمانی فکر میکردم که این اطلاعات توی هر شخص عملی میشه، مشکل اون نقطه‌ست…

  2. خیلی عالی بود و من خوندم و نکته برداری کردم و امیدوارم موفق بشم که بهش عمل کنم و توی زندگیم بکارش ببرم.فکر کنم حتی اگر فقط یکیشو به درستی رعایت کنم باعث پیشرفت قابل توجهی بشه برام

  3. آخیییی چرا یادم رفت تشکر کنم!!!
    همین شکلی دمت گرم و خسته نباشی و از بابت زحمتایی که برا این مطلب کشیدی سپاسگزارم.

      1. سلام وقت بخیر. من چطور میتونم فارغ از فضای اینستاگرام،شما رو دنبال کنم؟ توی گوگل سرچ کردم باشگاه پنج صبحی ها و شما اومدین بالا😅

  4. هیچ جایی چنین محتوای قوی و مبسوطی از این کتاب نیامده . از شما بسیار سپاسگزارم 🙂

  5. خسته نباشید ممنون از ترجمه ی خوبتون
    نویسنده ی این کتاب انسان رو با سگ دست آموز اشتباه گرفته دنیای ترسناکی میشه دنیای پر از این انسانها

  6. سروش جان عالی بود داداشم
    خیلی لطف بزرگی کردی
    واقعا میخواستم این کتاب رو بخونم اما وقت نکرده بودم الان خیلی خوشحالم،سپاس بی کران🙏

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *