چرا بعضی کسب و کار های اینترنتی موفقند؟ [سوالاتی که از صاحبان آنها باید پرسید]

استراتژی کسب و کار های آنلاین

همونطور که گفته بودم قراره تو همین شکلی با صاحبین کسب و کار های موفق اینترنتی مصاحبه کنیم ولی با یه جنس صمیمی و متفاوت.

قراره ازشون یاد بگیریم و ببینیم که چی میشه بعضی ها تو این بازار موفقن و بعضی دیگه نه.

برا همین مهمه که پرسش هامون رو هوشمندانه بپرسیم که با زمان محدودی که معمولا این دوستان دارن بتونیم کاربردی ترین رموز موفقتشون رو یاد بگیریم.

سه نمونه پرسش اصلی برا این سری مصاحبه ها در نظر گرفتم:

سوالای معمولی، کلیشه ای، اولیه

خب این قسمت که معلومه بالاخره باید با کار مخاطبامون آشنا شیم، یه سری سوالات کلی میپرسیم تا بیشتر با فضای کاریشون آشنا شیم.

سوالایی مثل ایده کار از کجا به ذهنشون رسید؟ چجوری شروع کردن و …

ماموریت و بینش، فانوس راهنما

اگه تو دنیای واقعی ندیدیم تو فیلما دیدیم که اون دوره زمونه برا هدایت کشتی ها تو شب تاریک از فانوس استفاده میکردن.

Vision (*) یا بینش یا نگرش هم دقیقا همین کار رو میکنه، کمک میکنه تو تلاطم ها گمراه نشیم. Mission  هم یا همون ماموریت چرایی وجود اون بیزینس هستش.

یه مثال قشنگ و سادش که همیشه برا دوستام و مشتریام میزنم اینه: فرض کنید میخواید از یه طرف یه رودخونه تند برید سمت دیگش.

اگه همین شکلی بی گدار(**) به آب بزنید ممکنه بخاطر شدت جریان آب خیلی پایین تر از اونجایی که میخواید از اون سمت رودخونه بیرون بیاید، شایدم آب کلا ببرتتون.

اما اگه بیاید یه سر طناب رو اینور به یه درخت ببندید، اونور هم به یه درخت، بعد با گرفتن طناب از این سمت حرکت کنید نهایتا با یه اختلاف جزئی به جایی که میخواید میرسید.

Mission یا ماموریت نقطه ای هست که سر اول طناب رو میبندید Vision یا بینش اونجایی که میخواید بهش برسید. و راهکار ها و استراتژی ها هم میشه خود طناب که بر اساس اون حرکت میکنید.

Mission, Vision, Value ماموریت، بینش یا بصیرت و ارزش های سازمان
Mission, Vision, Value ماموریت، بینش یا نگرش یا بصیرت و ارزش های سازمان

بخش دوم سوالامون در رابطه با همین داستان هست اینکه اون تفاوت اصلی که دو تا بیزینس مشابه دارن و یکیشون موفقه و اون یکی نه در چیه؟

با اینکه این قضیه شاید بنظر خیلی تئوری بیاد منتهی بشدت تاثیر داره تو موفقیت یا عدم موفقیت یه کسب و کار.

این قسمت سوالایی میپرسیم مثل: ده سال دیگه خودتون رو کجا میبینید؟ چرایی کار شما چی بود؟ چی در شما منحصر به فرده؟ و …

دو تا فیلم هستش خیلی لذت میبرم هر وقت میبینم، یکی روش بینظیر مارکتینگ و بازاریابی استیو جابز که خیلی ظریف همین ماموریت و ویژنشون رو گفته.

دومی هم سخنرانی Simon Sinek در تد TED هست به اسم با چرا شروع کن که همون چرایی سازمانیه و اینکه چجوری رهبران بزرگ الهام بخش اقدام دیگران هستن.

* Vision یا بینش، نگرش یا بصیرت سازمانی، چرایی ماندگاری، ضامن موفقیت یا روح اصلی سازمان.

** گدار در اصطلاح به قسمت کم عمق رودخونه میگن، بی گدار به آب زدن هم یعنی جای پرعمق بی احتیاط رفتن 🙂

استراتژی ها، تاکتیک های ضربه فنی کردن

خب چرایی این کسب و کار ها رو فهمیدیم، غیر از اون چی وجود داره که توی بازار رقابتی باعث موفقیت میشه.

ورود به هر بازاری مثه ورود به میدون جنگ استراتژی و برنامه و فن و تاکتیک میخوات، همین تاکتیک ها باعث میشه کسب و کار ها بعضا با یه هزینه کم خودشون رو تو بازار مطرح کنن و مشتری اولیشون رو سریع پیدا کنن.

استراتژی تو همون مثال قبل همون طنابه هست که روش عبورمون از رودخونه میشه در حقیقت.

یه سایت جالب زمینه استراتژی های ورود به بازار، firstusers.io هست.

هرچند اطلاعات همه استارتاپ ها رو نداره نمیتونه هم داشته باشه ولی استراتژی ورود به بازار چند تا شرکت معروف رو آورده و گفته چجوری کاربران یا مشتریای اولیه اشون (first users) رو جذب کردن.

کاربران اولیه airbnb first users

البته استراتژی فقط برا مشتریای اولیه نیست و کلا برنامه ریزی استراتژیک خیلی خیلی مهمه.

اگه بخواید تو زمینه استراتژی های ورود به بازار کسب و کار های اینترنتی بیشتر بدونید، پیشنهاد میکنم مطالب کانال عادل طالبی عزیز بنام کار و کسب رو دنبال کنید.

سوال این قسمت میتونه مورد روبرو باشه: یه فوت کوزه گری بگید که اگه الان یه کسب و کار آنلاین نوپا بخوات استفاده کنه میتونه هزار تا مشتری اولش رو با هزینه معقول پیدا کنه.

هرچند خیلی عمومی هست این سوال و هر بیزینسی یه نوع استراتژی ورود به بازار داره ولی اینجا میخوایم بیشتر دید بگیریم.

معرفی چند تا ابزار و کتاب کاربردی

تا زمانی که علاوه بر این مطالبی که ارائه میشه، چند تا ابزار یا سایت یا کتاب یا … کاربردی گفته نشه، میشه عین همین مصاحبه های دو زاری.

دوست دارم مهمونامون هر سری ما رو با چند ابزار کاربردی آشنا کنن که خودشون دائم ازش استفاده میکنن و ممکنه مشکلی از ما رو هم حل کنه.

در واقع قسمتای قبل دید و نگرش بهمون میده برای اجرای صحیح کار و این قسمت ابزارهایی میده که برا رسیدن به اون نگرش ها ازش استفاده کنیم.

بخش آخر، الهامات و ایده ها، حرف های از قلم افتاده

مثه همه ما، صاحبین کسب و کار ها هم ایده های زیادی داشتن که میخواستن اجرا کنن ولی یکیش رو درست و حسابی دارن اجرا میکنن.

بعلاوه اینکه بخاطر تحلیل خوبی که از بازار دارن میتونن الهام بخش خیلی از کسب و کار های نوپا باشن.

این قسمت رو بیشتر دوست دارم حرفایی که خودشون دوست دارن رو بزنن، اگه ایده ای دارن که به درد کسب و کار های نوپا میخوره و خودشون فرصت اجراش رو ندارن میتونن اینجا به اشتراک بزارن.

قطعا بعضی صحبتا هم توی قسمتای قبلی پوشش داده نشده اینجا همون هرچه میخواهد دل تنگت بگو هست یه جورایی.

 

توی نظرات بهم بگید که دوست دارید دیگه چه سوالایی از مهمونامون پرسیده بشه؟

موارد مشابه

2 دیدگاه

  1. کاش لینک ویدئوها رو هم می‌ذاشتین. با تشکر از مطلب بسیار خوبتون. خیلی خوبه که ابزار و کتاب های کاربردی معرفی میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *