هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ [آینده اینجاست: مصاحبه با مسئول مارکتینگ Evernote]

💯 سلام …

تصور کنید توی دنیای آینده با هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چه امکاناتی براتون به وجود میاد.

یکی از کارهای خیلی جذاب، بازاریابی شخصی هست که شما یه پیام شخصی سازی شده رو برای یه مخاطب خاص در یه زمان خاص ارسال می کنید.

دیروز داشتم به پادکست Social Business Engine گوش میدادم که تو اون قسمتش با مدیر مارکتینگ Evernote در مورد شیوه مارکتینگشون و استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در مارکتینگشون صحبت کرده بود.

تو این پست نکات مهم این اپیزود رو میگم…

میدونید Social Business Engine هم مثل همین شکلی با برترین کسب و کار های اینترنتی مصاحبه میکنه البته نمیدونم چرا اونا قسمت 211 رو تموم کردن. تو قسمت مصاحبه های سایت میتونید به لیستی از مصاحبه هایی که با کسب و کار های برتر داشتم رو گوش بدید تو این هفته هم یه مصاحبه جدید قرار میدم.

خب برسیم به مصاحبه با اندرو ملکام CMO یا مدیر مارکتینگ Evernote مصاحبه از اینجا شروع شد که اورنوت در کل دنیا یه چیزی حدود 225 میلیون کاربر داره.

 

بازاریابی شخصی در Evernote

همون اول کار اندرو خیلی شفاف گفت که هزینه بازاریابی ما 2 سنت به ازای هر یوزر در هر سال هست. توی اورنوت (Evernote) هدف مارکتینگ چیه؟

اول اینکه یوزر رو بیشتر درگیر استفاده از اپ کنن، یعنی با ارائه feature هایی که اپ داره باعث بشن زمان بیشتری رو توش بگذرونه.

دوم اینکه یوزر های موجود رو تبدیل کنن به یوزر هایی که از قسمت بیزینس استفاده کنن.

برا این هدف اومدن Personalized Marketing یا بازاریابی شخصی سازی شده رو راه انداختن که پیام درست رو از کانال درست در زمان درست به دست یوزر مورد نظر برسونن.

اگه انسان بخواد این کار رو انجام بده، با این فرض که هر اپراتور میتونه دائما و شبانه روزی با 500 نفر به صورت اختصاصی در ارتباط باشه. برا 225 میلیون یوزر یه چیزی حدود 450 هزار نفر اپراتور نیاز داره. (یعنی در حدود یک چهارم جمعیت شیراز یا اصفهان رو باید استخدام کنه)

اینجاست که پای ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین میاد وسط مثل زمانی که شما تو یوتوب مشغول گشت و گذار هستید و خود یوتوب ویدئو مرتبط رو به شما پیشنهاد میده.

توی اورنوت هم پیشنهاد ویژگی اپ به یوزر به همین شیوه انجام میشه. در واقع یه سری اطلاعات مثل نوع دستگاه، مکانش، تعامل با محتواهای قبلی جمع میشه و بر اساس همین پارامتر ها ویژگی خاصی به یوزر پیشنهاد میشه.

 

محتوای ماجولار و خزانه غول آسای اطلاعات 💾

قطعا نمیشه یه تیم بزرگ بگیریم و دونه دونه محتوا تولید کنیم. کاری که اندرو و تیمش تو اورنوت انجام میدن اینه که محتواشون رو ماجولار کردن یا بصورت کامپوننت های جدا جدا در آوردن.

برای هر یوزر و هر زمان خاص الگوریتم های هوش مصنوعی ترکیبی از این کامپوننت ها رو انتخاب میکنن و به اون یوزر خاص ارائه میدن.

اکثر این سایت هایی که هزار تا صفحه اول مختلف دارن از 10 تا 15 تا ماژول اصلی تشکیل شده که این کامپوننت ها رو با هم ترکیب میکنن.

فقط داستان اینه که برا این حجم یوزر باید پایگاه داده بسیار بسیار بزرگی (Giant repository) داشته باشید و کمترین میزان تاخیر.

 

یه نکته عملیاتی برا کسب و کار های کوچیک

فک میکنم جذاب ترین نکته ای که حاصل تجربه زیاد اورنوت هست این بود که میگفت ما a/b تستینگ های بسیار زیادی انجام دادیم و بعد از این تستا به این نتیجه رسیدیم:

کانال مناسب برای ارسال دو برابر محتوای مناسب تاثیر داره

و زمان مناسب برای ارسال دو برابر کانال مناسب تاثیر گذاره

یعنی در واقع ما خیلی زمان میزاریم برا تست محتوا ولی پیدا کردن و تست زمان مناسب (moment testing) هشت برابر محتوای مناسب اهمیت داره.

تست زمان مناسب

سه ابزار برای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

سه ابزار کلی رو هم اندرو معرفی کرد که

اول شما یه Data platform یا پلتفرم داده میخواید که تاخیر صفر داشته باشید (zero latency) برای آنالیزش و پاسخ سریع بهش.

دوم یه سری ابزار های آنالیز داده (Data analytics tools) نیازه برای تصمیم سازی روی دیتا های ذخیره شده.

سوم Intensive engine (موتوری برا پردازش داده های عظیم) و ابزار های مدیریت کمپین (Campaign management tools)

 

از کجا کار رو شروع کنیم؟

برنی میزبان پادکست ازش پرسید اگه سوار ماشین زمان بشی و بری عقب، از کجا شروع میکنی؟ چه توصیه ای برا استارتاپای تازه کار داری تو زاین زمینه؟ که اندرو چند تا نکته رو اشاره کرد:

یک اینکه ترس از شروع نداشته باشید. میگفت همه ما (حتی اورنت که این همه تست کرده) هنوز تو شروع کار هستیم. ولی با شروع کردن، یواش یواش ادامه راه رو پیدا میکنید.

دو اینکه نیاز نیست از اول فرایند جذب مشتری تا خریدش رو آنالیز کنید و بهینه. با اون قسمتی شروع کنید که بیشترین اهمیت رو برا شما داره و سعی کنید یکم بهترش کنید.

سه اینکه ترس از به اشتراک گذاری داده هاتون با دیگران نداشته باشید. چون ما مارکتر ها سخاوتمندن و با کمک هم میتونن به رشد اکوسیستم کمک کنن.

این قسمت آخر متاسفانه از درد هایی هست که تو ایران داریم، اگه بلاگ پست گزارش روز بازاریابی دیجیتال رو خونده باشید گفتم که ما هنوز تو انتقال تجربه خیلی خساست به خرج میدیم. به هر حال …

 

هر از گاهی سعی میکنم مطالب خوب پادکست های مطرح دیجیتال مارکتینگ رو بزارم البته اگر موافق تدبیر من شود تقدیر …

پیشنهاد میکنم اگه پادکستی در زمینه دیجیتال مارکتینگ میشناسید که مطالب خوبی داره تو کامنت بزارید اگر شد از اونها هم مطالب خوبشون رو هر از گاهی میزارم.

سپاس

موارد مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *