مصاحبه با برترین کسب و کار های اینترنتی {قسمت دوم:تحقیقات بازار}

برترین کسب و کار های اینترنتی با عادل طالبی عزیز - تحقیقات بازار

هر قسمت از همین شکلی سراغ یکی از کسب و کار های برتر اینترنتی ایران میریم و در یه زمینه تخصصی از دیجیتال مارکتینگ باهاشون صحبت میکنیم.

تو این قسمت با عادل طالبی عزیز (بنیانگذار و مسئول تیزلند) بودیم و در مورد تحقیقات بازار صحبت کردیم.

ایشون کارشناس ارشد کسب و کار های اینترنتی هستند و بنیانگذار یکی از سایت های پربازدید ایران در زمینه دانش آموزی.

در مورد تحقیقات بازار صحبت کردیم و جناب طالبی چند روش بسیار خوب رو ارائه دادن مثل مکتب Audience که با رسانه هاتون مطالبی رو به دست مشتری برسونید و بر اساس بازخورد وارد بازار بشید.

خلاصه مصاحبه رو به زودی اینجا مینویسم ضمنا در حین صحبت ها ایشون کتابی رو معرفی کردند که اون رو هم همینجا یا تو کانال تلگرام همین شکلی معرفی میکنم.

برای ارتباط با جناب طالبی میتونید کانال کار و کسب رو دنبال کنید.

خلاصه مصاحبه عادل طالبی عزیز

تیزلند یکی از سایتهایی که مخاطب خیلی زیادی تو قشر دانش آموزی داره و یکی از دلایل موفقیتش همین تحقیقات بازاری است که دو سال طول کشیده.

دوره MBA و تغییر دیدگاه

آقای طالبی توضیح دادن که چرا بیزینس هاشون تا قبل از تیزلند غالبا شکست می‌خورد و میگن که اون زمان دید بیزینسی خوبی نداشتن.

به توصیه دوستانشون دوره های مختلف MBA رو بررسی میکنن ولی اون بازدهی که میخواستن براشون نداشته.

تا اینکه با یه دوره خوب آشنا میشن، اون دوره هم اساتید و هم دانشجوهای سطح بالایی داشته و جواب سوالاتشان رو اونجا میگیرن.

وقتی این سرگذشت شیرین رو بیان میکنن خیلی خوب جا میافته که اکثر ما همین مشکل رو داریم عاشق ایده هامون میشیم و خیلی به مارکتینگ و کشش بازارش فک نمی‌کنیم.

بحث تا اینجا اومد که مهم نیست من محصول خوبی رو به بازار ارائه بدم مهم اینه که این محصول فیت میشه به بازار، بازار ظرفیت پذیرشش رو داره؟

تحقیقات بازار و چند مثال از کف بازار

“Get out of the building “

گفتن چطوری میشه تو دل بازار رفت و تحقیق کرد و چند تا نمونه رو مثال زدن و با راه حل های خلاقانه گفتن که چطور باید توی هر کاری مارکت ریسرچ مختص به خودش رو پیدا کرد.

و بعد گفتن چجوری مارکت ریسرچ رو تو فضای دیجیتال انجام دادن و چجوری رقبا رو آنالیز کردن.

تو هر بازاری باید فرایند خرید رو ببینید کجا اتفاق میافته و بر اساس اون تحقیقات بازار و بازاریابی رو برنامه ریزی کنید.

پرسیدم توی خیلی از شرکت های بزرگ میان از یه بازار کوچیک کار رو شروع میکنن و بعد گسترشش میدن یا pivot میزنن، شما تو تیزلند چکار کردید؟

و ایشون توضیح دادن تیزلند رو از کجا شروع کردند و چجوری pivot زدند.

ابزار های مارکت ریسرچ تو تحقیقات بازار اینترنتی

چطور با تحقیقات بازار پرسونای مورد نظر رو پیدا کنیم؟

ازشون در مورد چند تا ابزار برای مارکت ریسرچ تو فضای دیجیتال پرسیدم و ایشون یه توضیح جامع دادن که چرا نباید خودمون رو محدود کنیم به یه ابزار.
در رابطه با مکتب audience توضیح دادن و اینکه بازخورد خوبی براشون داشته.

تو این مکتب بازاریابی با محتوایی که از طریق رسانه هاتون تولید می‌کنید آنالیز میکنید که نیستی دنبال چیه و رو اون سرمایه میزارید.

چند تا ابزار هم معرفی کردن که بیشتر تو آنالیز رقبا استفاده میشه و برای برنامه ریزی و هدف گذاری محتوا.

کتاب های این حوزه

ازشون در رابطه با کتاب های این زمینه پرسیدم که نظرشون اين بود که چون تحقیقات بازار بخشی از فرآيند بازاریابی هست بهتره اول افراد با بازاریابی آشنا بشن و تو دلش با تحقیقات بازار، برا مارکتینگ چند تا کتاب رو معرفی کردند ولی قرار شد لیست کتاب‌های تحقیقات بازار رو هم بعد چک کنن و اطلاع بدن که هر زمان ارائه دادن همینجا میزارم.

کتاب‌های بازاریابی هم که معرفی کردن: اصول بازاریابی کاتلر و مدیریت بازاریابی کاتلر کلر و یکی دو تا کتاب تحلیل رفتار مصرف کننده هم معرفی شد مثل رفتار مصرف کننده سولومون یا خرید شناسی.

کتاب‌های تحقیقات بازار رو هم به محضی که گفتن همینجا میزارم.

یه نکته نهایی

یه نکته خیلی خوب هم گفتن برا کسایی که میخوان تازه کارشون رو شروع کنن که نقشه راه چیه؟

از کی بپرسم؟

ازشون خواستم یه نفر رو معرفی کنن که تو همین شکلی باهاش صحبت کنیم و یه سوال ازشون بپرسن که جناب بشاش، توحید علی اشرف، آقای مبشری و خانم موسوی از کانگرو رو معرفی کردن و یه سوال جذاب از آقای بشاش پرسیدن که به زودی در موردش و کانال صحبت میکنیم.

موارد مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *