3+1 جایگزین مناسب goo.gl + یک ترفند آنالیتکسی

جایگزین goo.gl

امروز گوگل اعلام کرد که goo.gl رو متوقف میکنه برا همین تصمیم گرفتم اینجا چهار تا جایگزین براش بنویسم که احتمالا دو تاش رو بشناسید و دو تا جایگزین جذاب جانبی هم معرفی کنم.

بعلاوه یه ترفند ساده میگم که چطوری آمار این url shortener ها رو تو گوگل آنالیتیکس بتونید بصورت مستقیم ببینید.

قبل از جایگزینی goo.gl

قبلش باید بگم که لینکای قبلی این دوستمون goo.gl قرار نیست از کار بیافته.

کاربرهایی هم که تا 13 آپریل (اگه نگه دروغ 13 😉 ) امسال لینکی چیزی بسازن تا سال دیگه همین موقع ها میتونن به لینک ساختن ادامه بدن.

ولی از 30 مارچ سال 2019 این داستان لینک ساختن دیگه ادامه نداره.

دو جایگزین آشنا

احتمال خیلی زیاد ow.ly و bitly رو میشناسید که owly الان متعلق به hootsuite هست (همون ابزار برنامه ریزی پست و … شبکه های اجتماعی)

bitly هم ثبت نام و کار کردنش ساده هست بعلاوه اینکه مقالات خوبی هم در رابطه با افزایش اثر گذاری لینک ها داره.

یه API هم داره که میات تمام لینک هایی که از شما توسط کاربراتون تو شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه رو اتومات کوتاه میکنه.

لینک کوتاه کنید + تبلیغ سایت خودتون

دیدید یه سری زمان ها پیش میات یه لینک میخواید به بیرون از سایتتون بدید، از یه طرف میخواید کنارش یه لینکی از ساتتون هم باشه اگه طرف خواست برگرده.

snip.ly دقیقا همین کارو میکنه یه پنجره پایین سایتی که لینک دادید باز میشه و آدرس سایت شما رو نشون میده.

sniplyجایگزین goo.gl

URL ها رو تو سایت خودتون کوتاه کنید

اگه از وردپرس استفاده میکنید یه پلاگین یا افزونه تو این زمینه هست بنام pretty link مخصوصا زمانی که تو لینکهاتون کاراکتر فارسی هست و لینک طولانی شده، خیلی کاربردیه.

کافیه بهش لینک مقصد رو بدید و یه کلمه هم بعنوان پسوند کوتاه شده، خودش url رو ریدایرکت میکنه و میتونید از لینک کوتاه استفاده کنید با دامین خودتون.

کوتاه کردن لینک در وردپرس

حالا ترفند گوگل آنالیتیکس و UTM

محیط وب محیط آنالیز و آزمایش و خطا و بهبود هست برا همین آمار برا پیشرفت همه کسب و کار های این محیط لازمه.

همه این URL Shortener ها یه سری آمار و آنالیز ها ارائه میدن ولی اگه بخواید مدیریت بهتر و کاملتر از تو google analytics داشته باشید یه راه ساده داره.

برا هر دسته از URL هاتون یه UTM تعریف کنید. UTM یه کد سادست که به URL میچسبه برای فهمیدن اینکه این لینکه از کجا اومده، کدوم کمپین بوده و یه سری اطلاعات دیگه.

برا ساختش کافیه برید تو این سایت ساخت URL برای کمپین ها و فرم زیر رو پر کنید.

ساخت UTM و گرفتن آمار از Google Analytics

اولیش صفحه ای از سایتتون که میخواید آمارش رو بگیرید مینویسید.

Campaign Source همون سورس و منبعی هست که ترافیک رو میاره.

Campaign medium رسانه ای که استفاده شده تو این کمپین و بقیش هم اسم و اطلاعات جانبی هست.

حالا کافیه به جای اینکه لینک اصلیتون رو کوتاه کنید لینکی که تو پایین این صفحه بهتون میده رو کوتاه کنید، دیگه مابقی این ماجرا و چک کردنش تو آنالیتیکس هم یه داستان مجزاست ولی ساده.

 

برام بنویسید شما از چه URL Shortener ای استفاده میکنید و اینکه اگه بخواید جایگزینی برای goo.gl استفاده کنید از سراغ چی میرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *